Turcia va inaugura, marti, primul tunel subacvatic din lume care leaga doua continente, indeplinind un vis al sultanului de acum 150 de ani. Tunelul de sub stramtoarea Bosfor va lega partile din Europa si Asia ale orasului Istanbul.
Ideea proiectului i-a venit sultanului Abdoul Medjid al Imperiului Otoman, in anul 1860, insa in acea vreme nu exista nici tehnologia si nici echipamentul pentru a duce la capat o asemenea initiativa.
Premierul Recep Erdogan, fost primar al Istanbulului, a reinviat planul in anul 2004, alaturi de alte proiecte, precum un al treilea aeroport, un canal paralel si un al treilea pod, toate fiind catalogate drept "faraonice" de criticii sai.
"Stramosii nostri au lucrat (la proiect - n.red.). A cazut in seama noastra sa il realizam", a declarat prim-ministrul Turciei, citat de agentia AFP.
Desi va fi deschis marti, tunelul de cale ferata nu este complet operational, ci din contra, va putea functiona la o capacitate extrem de redusa.
La deschiderea oficiala de marti va fi prezent si prim-ministrul japonez Shinzo Abe, Banca Japoniei find principalul finantator al proiectului, cu o contributie de un miliard de dolari din costul total de aproximativ patru miliarde de dolari.
Tunelul are o lungime totala de 1,4 kilometri sub stramtoarea Bosfor si ar fi trebuit sa fie deschis dupa patru ani de la demararea lucrarilor, insa a suferit amanari din cauza unor descoperiri arheologice majore - 40.000 de obiecte excavate, dintre care si un cimitir de 30 de vase bizantine, cea mai mare flota medievala descoperita pana acum.
Tunelul se afla la mai mult de 50 de metri sub fundul marii, intr-o regiune cu puternica activitate seismica, astfel incat este rezistent al cutremure.
In fiecare zi, doua milioane de oameni din populatia de 15 milioane a Istanbulului traversea