News Microsoft, Google şi Facebook pregătesc noi sisteme pentru monitorizarea şi controlul informaţiei pe internet, care vor înlocui aşa-numitele "cookies" - micile secvenţe de soft utilizate în publicitate pentru a afişa spoturi "la ţintă" şi pentru a aduna date despre utilizatori.
Cei trei giganţi din Silicon Valley au anunţat recent proiecte prin care vor ocoli miile de companii specializate în plasarea de cookie-uri pe site-uri, în prezent intermediari între agenţiile de publicitate şi publicul ţintă. Mutarea anunţă un transfer masiv de putere în industria globală a publicităţii digitale, estimată la 120 miliarde de dolari pe an.
"Se pregăteşte o mare bătălie. Cel care controlează accesul la informaţie o poate închiria şi are un avantaj uriaş", comentează pentru Wall Street Journal Scott Meyer, director general la Evidon, companie specializată în cookies.
Totodată, sistemele pregătite de Microsoft, Google şi Facebook vor fi mai eficiente decât cookie-urile: companiile vor putea aduna informaţii mai exacte şi relevante despre activităţile şi comportamentul utilizatorilor.
Schimbarea vine odată cu adoptarea la scară largă a smartphone-urilor şi tabletelor. Cookie-urile nu sunt în totalitate compatibile cu sistemele de operare şi browserele acestor dispozitive, iar advertiserii cer tot mai multe informaţii despre comportamentul consumatorilor atunci când nu sunt în faţa unui PC.
Microsoft a anunţat săptămâna trecută în mod discret, pe blogul companiei, că va oferi partenerilor din publicitate posibilitatea de a urmări activităţile online ale utilizatorilor de aplicaţii pe platformele Windows 8 şi Windows 8.1, pe tablete şi PC-uri, şi de a livra spoturi publicitare la ţintă.
Sistemul elaborat de companie presupune distribuirea de numere unice de identificare pentru fiecare utilizator, prin intermediul cărora vor