Anunţul premierului Victor Ponta referitor la posibilitatea introducerii unei anumite taxe pe preţul benzinei şi al motorinei, pentru suplimentarea fondurilor necesare construcţiei de infrastructură rutieră, aduce în discuţie structura preţului unui litru de benzină.
Ponderea accizelor şi TVA în preţul unui litru de benzină din România reprezintă aproximativ 48%, iar în Bulgaria 43%, reiese din calcule gândul pe baza datelor Comisiei Europene.
Concret, în România, preţul mediu la pompă al unui litru de benzină este compus din preţul materiei prime (care are o pondere de 38,35 %), la care se adaugă costurile companiei cu transportul, distribuţia şi vânzarea către consumatori (pondere de 13,5%), accize (28,8%) şi TVA (19,3 %).
În România, costul cu accizele în preţul unui litru de benzină este de 0,360 euro, la fel ca şi în Bulgaria (0,363 euro).
În Bulgaria, preţul unui litru de benzină este compus din preţul materiei prime (0,479 euro), plus costurile companiei cu transportul, distribuţia şi vânzarea către consumatori (0,248 euro), accize (0,363 euro) şi TVA (0,218 euro).
Ponderea accizelor în preţul unui litru de benzină este, în cazul României, între cele mai reduse, la nivelul UE.
Astfel, costul cu accizele în preţul unui litru de benzină în Uniunea Europeană variază între 0,747 euro în Olanda, 0,728 euro în Italia, şi 0,359 euro în Cipru, 0,363 euro în Bulgaria şi 0,360 în România.
În prezent, şoferii din România plătesc deja o taxă pentru utilizarea drumurilor publice - rovinieta. În septembrie autorităţile au anunţat că rovinieta va fi mai scumpă, astfel că pentru 12 luni şoferii vor plăti 32 de euro, inclusiv TVA, faţă de 28 de euro.
Gândul a scris că Guvernul a anunţat că „analizează” creşterea preţului carburanţilor cu aproximativ 50 de bani la fiecare litru, ca scenariu pentru a strânge sumele necesare p