Primul tunel subteran care leagă două continente a fost deschis ieri la Istanbul. Construcţia de proporţii este doar prima dintr-o serie de proiecte uriaşe destinate metropolei. Sursa: REUTERS
Turcia a inaugurat, ieri, de ziua naţională, primul tunel feroviar subteran din lume care leagă două continente, la mai bine de un secol şi jumătate de la punerea pe hârtie a proiectului de către sultanii otomani.
Construcţia din Istanbul face parte dintr-o serie de proiecte de infrastructură uriaşe realizate de guvernul condus de Recep Tayyip Erdogan, ce au contribuit la dezvoltarea economiei, dar care au provocat şi un val de proteste publice.
Tunelul Marmaray are o lungime de 13,6 kilometri, dintre care 1,4 kilometri sunt parcurşi pe sub strâmtoarea Bosfor, la 55 de metri adâncime. Potrivit oficialilor turci, tunelul este până în prezent construcţia săpată la cea mai mare adâncime din lume şi poate rezista unui seism de până la 9 grade.
Visul sultanilor Erdogan, în fruntea guvernului turc din 2003, a susţinut cu prioritate acest proiect ale cărui lucrări au debutat un an mai târziu, în 2004. Tunelul a avut ca termen de finalizare o perioadă patru ani, dar a fost întârziat de importante descoperiri arheologice scoase la suprafaţă de săpăturile din timpul lucrărilor, printre care se numără şi un al patrulea port bizantin. Circa 1,5 milioane de locuitori din Istanbul sunt aşteptaţi să circule zilnic prin tunelul subteran, iar autorităţile turce speră ca acesta să devină şi o importantă rută comercială între Europa şi Asia. Circa două milioane din cele 16 milioane de locuitori ale metropolei traversau până acum Bosforul folosindu-se doar de cele două poduri peste strâmtoare.
Proiecte megalomanice
Tunelul este doar unul din proiectele majore pe care Erdogan le-a pregătit pentru Istanbul, oraşul în care a fost primar între 1994 şi 1998. Premierul