Pe fondul lipsei de bani la buget, Victor Ponta a anunţat că se gândeşte să introducă o nouă taxă pe carburanţi. Banii încasaţi ar urma să meargă la marile proiecte de autostrăzi din România. Economistul Ilie Şerbănescu este de părere că ideea este greşită.
“Este o idee mai veche de a introduce o anumită taxă pe preţul benzinei şi al motorinei, pentru a alimenta astfel doar fondurile necesare pentru construcţia de infrastructură rutieră”, a explicat premierul Victor Ponta.
Concret, este vorba despre reactualizarea unei propuneri mai vechi a fostului ministru al transporturilor Relu Fenechiu, care spunea că prin mărirea accizei la benzină şi motorină cu 10 eurocenţi pe litru, adică cu 45 de bani, ar putea colecta sumele necesare pentru construirea a 4.000 de kilometri de autostradă.
Menţionăm că sumele colectate în acest moment de la şoferi, prin diferite taxe şi impozite, se duc la bugetul general, de unde sunt canalizate către priorităţile guvernului, care sunt acum altele decât construcţia de drumuri.
O altă scumpire preconizată se referă la costul rovinietei, care ar urma să se majoreze cu 66% pentru autoturisme.
Se pierd 10 miliarde de lei din neimpozitare
“Ideea lui Ponta este o prostie, caută bani pentru buget unde nu trebuie. Buba este că se fură enorm, adică nu se colectează taxele şi impozitele care există deja. La profitul anual brut total, care este de aproxiamtiv 70 de miliarde de euro în România, se impozitează doar 12 miliarde de euro, restul rămâne neimpozitat. Astfel se pierd la bugetul de stat, prin evaziune fiscală, aproximativ 10 miliarde de euro anual doar din neimpozitarea profitului. Nu trebuie să ne mirăm că nu sunt bani la buget, când furtul este, de fapt, organizat”, ne-a explicat economistul Ilie Şerbănescu. Evaziunea fiscală a fost de 17,8 miliarde de euro în 2012
Conform datelor Cosiliului Fiscal, evaziun