Astăzi, 31 octombrie, se împlinesc fix 65 de ani de când a fost inaugurată şi dată circulaţiei linia ferată Bumbeşti-Livezeni. Pe parcursul aproape unui sfert de veac (între 1924 – 1948), au fost realizate 8 poduri, 27 de viaducte de coastă, 39 de tunele (circa 8 km) şi multe alte lucrări specifice, în care inginerii şi muncitorii români, într-o confruntare dură cu muntele, au învins. Pentru a marca acest moment jubiliar, am extras din volumul meu aflat în lucru, cu titlu provizoriu „Bumbeşti-Livezeni – între propagandă, politică şi Siguranţă”, câteva fragmente edificatoare, majoritatea deloc sau puţin cunoscute, asupra istoricului acestor lucrări.
În aprilie-mai 1923,
presa anunţa că Generalul Moşoiu, ministrul comunicaţiilor, şi ing. Romulus Baiulescu, directorul general al construcţiilor de cale ferată, lucrează la începerea noilor lucrări de cale ferată: Ilva Mică-Vatra Dornei, Braşov-Negoiaş-Buzău, Hamangia-Tulcea şi Livezeni (Petroşani)-Bumbeşti (Tg. Jiu).
Ministrul Moşoiu a alocat două milioane de lei pentru completarea studiilor acestor lucrări şi 100.000.000 lei avans „în contul construirii” respectivelor linii. La 27 mai are loc inaugurarea liniei ferate Salonta-Chişinău, care face legătura între directă între Arad şi Oradea Mare.
La 29 august 1923
descind în Vale senatorul dr. Hasnaş, deputatul Gheorghe Tătărăscu şi C. Bălănescu, primarul Tg.-Jiului, şi alţi domni cu arie de competenţă în lucrările de cale ferată.
La începutul lunii septembrie 1923,
Vintilă Brătianu - ministrul Finanţelor, V. Sassu - ministrul Industriilor, şi Tancred Constantinescu - directorul general al CFR - efectuează o vizită în Valea Jiului. Ştefan Peneş, expert contabil, „membru Firmei Maior Aviator Ioan Peneş şi Fratele”, adresează o scrisoare deschisă miniştrilor Brătianu şi Sassu.
Urmare a vizi