Turcia a inaugurat tunelul subacvatic care leagă Europa de Asia. Inaugurarea are loc la 150 de ani de la prima idee de proiect, care aparţine unui sultan otoman, şi la 9 ani de la începerea contrucţiei. 3 miliarde de euro a costat tunelul care va fi tranzitat de aproape 1 milion şi jumătate de oameni pe zi şi care poate rezista chiar şi unui cutremur de 9 pe Richter.
Primul tren a traversat Strâmtoarea Bosfor de pe malul asiatic pe cel european. Trenul s-a dovedit însă neîncăpător pentru zecile de demnitari străini care s-au înghesuit să ia parte la eveniment. La suprafaţă, mii de oameni au asistat la inaugurarea tunelului care leagă cele două continente.
Construcţia, estimată la trei miliarde de euro, a durat nouă ani, însă proiectul este vechi de peste un secol. În urmă cu 150 de ani, unul dintre sultanii otomani şi-a exprimat dorinţa construirii unei asemenea rute care să lege cele două părţi ale Istanbulului.
Cea mai dificilă parte a tunelului este cea de 1,4 kilometri contruită sub apă. Fiecare sector de tunel a fost scufundat la o adâncime de 56 de metri şi montată în apele Bosforului. Lucrările au început în 2004 dar au fost întârziate de descoperirile arheologice. Tunelul a fost gata chiar de ziua naţională a Turciei.
Proiectul a fost finanţat de Banca Japoniei şi de banca Europeană pentru Investiţii. Turcii vor să îl completeze cu un tunel pentru maşini, care ar fi gata în 2015.
Citeşte mai multe despre: tunel Turcia Strâmtoarea Bosfor
Turcia a inaugurat tunelul subacvatic care leagă Europa de Asia. Inaugurarea are loc la 150 de ani de la prima idee de proiect, care aparţine unui sultan otoman, şi la 9 ani de la începerea contrucţiei. 3 miliarde de euro a costat tunelul care va fi tranzitat de aproape 1 milion şi jumătate de oameni pe zi şi care poate rezista chiar ş