Protecţia Consumatorilor avertizează cetăţenii să fie atenţi la clauzele abuzive care se introduc în contractele de adeziune la diferite servicii, pentru a nu fi induşi în eroare. 11 bănci au fost reclamate şi amendate.
La Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Neamţ au fost primite 57 de reclamaţii referitoare la serviciile prestate de 11 instituţii bancare cu activitate în judeţul Neamţ. Constatarea nerespectării prevederilor legale a condus la aplicarea a cinci amenzi contravenţionale, în cuantum de 27.000 de lei – pe care instituţiile bancare, în prima fază, le-au achitat şi, apoi, le-au contestat – şi la încheierea a şapte procese verbale de constatare ce au fost înaintate instanţei de judecată, pentru stabilirea caracterului abuziv al unor clauze considerate de consumatori ca fiind abuzive.
“În general, instituţiile bancare contestă toate documentele de control încheiate. Motivaţiile sunt variate şi nu urmează neapărat un anumit tipic, iar acţiunile în instanţă se desfăşoară într-un termen foarte lung. Până la această dată, nu este niciun dosar finalizat în care CJPC Neamţ să fie parte într-un proces cu o instituţie bancară, iniţiat ca urmare a unei reclamaţii depuse anul acesta”, a declarat Vlad Ciurea, comisar şef al CJPC Neamţ.
Numai în perioada 1 – 29 octombrie 2013, la CJPC Neamţ au fost înregistrate 14 reclamaţii legate de serviciile bancare, însă cele mai multe se refereau la prezenţa în contracte a clauzelor considerate de consumatori ca fiind abuzive. Printre acestea au fost clauze ce dau dreptul băncii de a modifica unilateral clauzele contractului, fără a avea un motiv întemeiat care să fie precizat în contract, clauze referitoare la formula de calcul a dobânzii variabile pe baza unor elemente greu de previzionat pentru consumatori, prezenţa comisionului de risc, în condiţiile în care creditul este asigurat,