Asigurarea echilibrului de gen în materialele jurnalistice rămâne o problemă de politică editorială a instituţiilor media din Moldova. Constatarea rezultă din datele autoevaluării realizate de 17 redacţii din presa scrisă şi online, în cadrul unui proiect implementat de Asociaţia Presei Independente (API) la iniţiativa şi cu suportul financiar al programului UN Women în Moldova „Abilitarea economică a femeilor“.
Rapoartele din perioada mai-iulie 2013 au conturat câteva tendinţe principale:
Mass-media publică mai des materiale care au protagonişti bărbaţi. 52,8% din articolele publicate în iulie au avut protagonişti bărbaţi şi numai 21,9% - femei; în restul, protagoniştii au fost de ambele genuri sau textele nu au avut un protagonist concret.
Politicul şi sportul sunt domenii dominate de bărbaţi sub aspect mediatic. Bărbaţii au fost protagonişti ai 73,8% din totalul articolelor la teme politice, publicate în mai-iulie 2013, în timp ce femeile - în doar 8,7%. În 72,8% din articolele la teme sportive eroi au fost bărbaţii, iar femeile – în numai 14,1%. Raportul de genuri este favorabil bărbaţilor şi în articolele care vizează economia, media şi tehnologiile informaţionale, relaţiile externe.
În acelaşi timp, femeile domină rubricile cu ştiri din domeniul educaţiei (femei – 64,2% din totalul articolelor, bărbaţi – 20%) şi ştirile mondene.
În materialele jurnalistice, femeile apar mai rar decât bărbaţii în spaţiul public, adică la evenimente, şedinţe, în exercitarea funcţiilor publice (81,8% bărbaţi şi 70,3% femei) şi mai des în spaţiul privat (29,7% femei şi 18,2% bărbaţi).
De la începutul autoevaluării redacţiile au înregistrat, totuşi, anumite progrese în echilibrarea genurilor. Astfel, dacă în februarie 2013 dominaţia bărbaţilor în totalul materialelor jurnalistice era categorică (66,8% din numărul total de articole erau despre bărb