Şomeri cursaţi în funcţie de cerinţele angajatorilor pare să fie viitorul activităţii de formare în serviciile publice de ocupare, primul pas fiind făcut la AJOFM Olt în acest an, printr-un proiect-pilot implementat cu parteneri italieni.
Primii 28 de şomeri pregătiţi la Slatina pentru a putea lucra în domeniul hotelier, printr-un proiect-pilot în parteneriat cu furnizori de formare din Italia, au şanse mai mari de angajare, având în vedere că procesul de formare a urmat cerinţele pieţei, nu doar canoanele impuse de legislaţie şi sistemul învechit. OFICE (Oferta Formativă Îmbunătăţită pentru Centre Eficiente), proiectul început în 2011 şi care ia sfârşit în aceste luni, este prima încercare de a adapta serviciile publice de ocupare la condiţiile pieţei, astfel încât şomerii să aibă şanse reale la angajare. Folosirea limbajului competenţelor ar fi cheia, încearcă să convingă partenerii italieni din proiect, cei care, bazându-se pe experienţa câtorva centre de excelenţă, recomandă ca analiza nevoii de formare să depăşească nivelul comunicării prin hârtii.
Standardele oficiale nu ţin pasul cu cerinţele pieţei
Proiectul OFICE, implementat în paralel cu un altul (care vizează modernizarea serviciilor de consiliere şi orientare profesională oferite de sistemul public de ocupare), îşi propune să aducă şomerilor servicii de formare peste standardele actuale. Mai mult, s-a constatat că la acest moment, deşi în timpul cursurilor şomerii acumulează cunoştinţe şi deprinderi cerute pe piaţa muncii, forma certificatului de absolvire nu oferă posibilitatea ca acestea să fie menţionate.
„Am ajuns şi la situaţii aberante, în care să ni se spună, nu neapărat aici în judeţ, că nu putem să facem mai mult decât prevede standardul. Este, practic, o încălcare a legislaţiei, a drepturilor, pentru că nimeni nu-ţi poate spune că nu ai dreptul să înveţ