Dispariţia unor sume de bani şi a unor bijuterii din cutiile de valori ale unei sucursale BCR din Piteşti, reclamată de 11 clienţi ai băncii, pune în discuţie gradul de securitate al serviciilor de custodie oferite de bănci, principalele semne de întrebare ridicate fiind legate de modul de acces şi de modalităţile prin care băncile monitorizează accesul la cutiile de valori.
Oficialii BCR au afirmat că accesul are loc pe baza a două chei unice, una aflată în posesia băncii şi cealaltă în posesia clientului. Nu există nicăieri în bancă o dublură a cheii aflată în posesia clientului. Oficialii băncii nu au precizat însă dacă încuietoarea casetei este schimbată în momentul în care aceasta este închiriată unui alt client şi nici dacă există posibilitatea ca respectivele chei să fie duplicate.
Procedura de acces la casetele de valori este standard pentru toate băncile, clienţii BRD şi cei ai Bancpost având acces la acestea tot pe baza acţionării a două chei unice, potrivit informaţiilor transmise de cele două bănci la solicitarea ZF. Ce se întâmplă însă dacă un client pierde cheia?
„La pierderea acestei chei de către client, banca, în urma declaraţiei clientului, schimbă butucul de la casetă prin intermediul unor firme specializate şi acreditate, iar clientul primeşte o nouă cheie“, su declarat reprezentanţii Bancpost.
Totodată, ca măsură de securitate, reprezentanţii BRD spun că accesarea de către client a cutiei de valori este consemnată şi păstrată într-un registru special de acces. Nu este însă clar dacă toate băncile au registre de acces sau sisteme video prin care să monitorizeze intrările şi ieşirile din camera de tezaur.
Asociaţia Română a Băncilor (ARB) a precizat într-un comunicat transmis ieri că Inspectoratul General al Poliţiei Române le-a recomandat băncilor să-şi revizuiască standardele de securitate, inclusiv prin asigur