Gradul de ocupare a hotelurilor din România la începutul acestui an era de 28%, faţă de 35% în 2008, tariful mediu s-a diminuat cu 15%, iar profitabilitatea a scăzut cu peste 19%, potrivit unui studiu al Federaţiei Industriei Hoteliere din România (FIHR), informează Mediafax.
„Cei cinci ani de criză şi-au spus cuvântul în domeniul turismului, unde deşi au apărut aproape 1.000 de unităţi de cazare, numărul turiştilor a urcat timid, cu mai puţin de 10%“, se arată în studiul federaţiei.
Numărul hotelurilor a crescut din 2008 de la 1.111 la 1.400 de unităţi, numărul hostelurilor a urcat de la 46 la 178, la care se adaugă peste 500 de pensiuni urbane şi rurale.
Capacitate mai mare de cazare, dar cheltuieli mai mici făcute de turişti
La începutul acestui an, din cele 1.400 de hoteluri din România, 28 erau de cinci stele, 233 de patru stele, 663 de trei stele, 395 de două stele şi 75 de o stea, în timp ce şase unităţi nu erau clasificate. În 2008, un numar de 16 de hoteluri erau cotate la cinci stele, 99 la patru stele, 355 de trei stele, 453 la două stele şi 171 la o stea. Totodată, 17 hoteluri nu erau clasificate.
Capacitatea de cazare a crescut în intervalul 2008-2012 de la 294.210 locuri la 301.109 locuri de cazare.
„Deşi capacitatea de cazare este mai mare, au scăzut doi indicatori foarte importanţi: cheltuielile turiştilor în România şi numărul de zile de cazare de turist. Astfel, veniturile hotelurilor au scăzut cu peste 9% în ultimii cinci ani, iar cheltuielile au urcat cu mai mult de 5%“, potrivit studiului.
Şi totuşi numărul turiştilor a crescut
În 2008, numărul total al turiştilor din România se ridica la peste 7,1 milioane de persoane, dintre care 5,65 milioane români şi 1,46 milioane străini. După cinci ani de criză, numărul turiştilor a urcat la 7,7 milioane de persoane,