Pentru a accesa rapid serviciul pompieri şi salvare, poliţie, asistenţa medicală şi intervenţie în cazul avarierii reţelei de gaz, moldovenii vor putea folosi numărul unic de urgenţă - 112. Apelul va fi gratuit atât de pe telefonul mobil, cât şi de pe cel fix.
Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor a propus pentru consultări publice proiectul de lege privind Sistemul naţional unic pentru preluarea apelurilor de urgenţă - 112. Documentul a fost elaborat în baza legislaţiei europene şi naţionale în domeniu şi asigură o interacţiune eficientă între serviciile operative de urgenţă prin utilizarea sistemelor informaţionale şi de telecomunicaţii moderne.
Potrivit unor studii, în cazul apelării serviciilor de urgenţă, 90 la sută din timpul convorbirii telefonice este folosit pentru identificarea locului accidentului, avariei sau altor situaţii critice. În plus, persoana aflată în situaţie de criză pierde timp pentru a identifica corect serviciul de urgenţă de care are nevoie şi confundă numerele pentru apelurile de urgenţă, astfel este tergiversată acordarea asistenţei necesare pentru minimalizarea sau evitarea pagubelor.
Prin introducerea numărului unic de urgenţă – 112, viteza de reacţionare la apel şi de acordare a primului ajutor creşte semnificativ. Uneori câteva secunde pot costa vieţi omeneşti. „Sistemul identifică numărul de telefon al abonatului şi adresa, după care transmite toate datele la dispeceratele poliţiei, ambulanţei şi pompierilor, în funcţie de natura cazului. Numărul unic 112 va fi interconectat cu sistemele informaţionale existente şi va permite verificarea promptă a datelor“, a accentuat Vitalie Tarlev.
Proiectul de lege privind numărul unic de urgenţă – 112 a fost transmis pentru avizare autorităţilor publice. Documentul urmează să fie aprobat în şedinţă de Guvern.
Crearea serviciului unic de urgenţă este o