Vânzările de medicamente din România, la preţ de distribuţie, au scăzut în trimestrul al treilea cu 3,3% comparativ cu perioada similară a anului trecut, la 2,79 miliarde lei, potrivit Cegedim România, care arată că disponibilitatea multor produse a fost afectată semnificativ.
În euro, piaţa a coborât cu 1,6%, la 627,6 milioane euro.
"Rezultatele recente confirmă dificultăţile din piaţa farmaceutică, disponibilitatea multor produse fiind semnificativ afectată. Prognoza rămâne modestă, pentru anul 2013 menţinem rata de creştere anuală de 0,7%, însă pentru anul 2014, în condiţiile neconfirmării actualizării listei de medicamente compensate, creşterea prognozată anterior (+2,7% în lei) ar putea fi ajustată suplimentar la încheierea anului curent", a declarat Petru Crăciun, directorul general al Cegedim România.
Medicamentele pe bază de reţetă (Rx) din farmacii au atins o valoare de 2,02 miliarde lei (455,5 milioane euro), în scădere cu 3,6%, în timp ce produsele fără prescripţie (OTC) au însumat 400 milioane lei (89,2 milioane euro), în creştere cu 3%.
Pe canale de distribuţie, segmentul de spital a scăzut cu 8,2%, la 370 milioane lei (82,9 milioane euro), iar retailul (farmaciile - n.r.) a coborât cu 2,5%, la 2,4 miliarde lei (544,7 milioane euro).
Comparativ cu ritmurile de creştere din ultimele cinci trimestre, în trimestrul al treilea al acestui an se remarcă o scădere atât în unităţi (-3,6%), cât şi în zile de tratament (-2,9%).
"Piaţa continuă să fie afectată, în condiţiile susţinerii publice scăzute, numai o parte din pacienţi putându-se trata corespunzător", menţionează Cegedim.
La nivelul primelor nouă luni, valoarea totală a pieţei a fost de 8,69 miliarde lei (1,97 miliarde euro, în creştere cu 1,2% faţă de perioada corespunzătoare a anului precedent, datorită performanţei mai bune din primul semestru. În e