În acest context, o măsură analizată de executiv este schimbarea metodologiei de calcul a accizelor la carburanţi. Cele două variante făcute publice până la ora actuală s-ar putea traduce prin noi scumpiri a benzinei şi a motorinei.
Legislaţia europeană prevede ca accizele să fie stabilite în euro la nivelul tuturor statelor membre. În fiecare an, cursul oficial folosit pentru transformarea taxelor în lei este, potrivit Codului Fiscal, rata de schimb afişată de Banca Centrală Europeană (BCE) în prima zi lucrătoare din luna octombrie a anului anterior.
Astfel,dacă acest mod de calcul se păstrează şi în 2014, cursul oficial va fi de 4,4485 de lei pe euro, în scădere cu 1,6% faţă de rata de schimb folosită în 2013, respectiv 4,5223 lei/euro.
Cursul de schimb ar putea duce la ieftinirea carburanţilor
Cursul la care sunt calculate accizele are un impact direct atât asupra încasărilor la buget ,cât şi asupra preţului carburanţilor, în condiţiile în care această taxă reprezintă 28% din preţul de la pompă al benzinei şi 23% din preţul motorinei.
Spre exemplu, în situaţia de faţă, costurile companiilor petroliere cu accizele ar urma să fie mai scăzute anul viitor. Dacă această scădere ar fi transferată în preţul carburanţilor, şoferii ar urma să scoată din buzunar cu aproape trei bani mai puţin pe litru de benzină şi cu 2 bani mai puţin pe litru de motorină, potrivit calculelor gândul care au luat în considerare un preţ mediu de 5,85 de lei/litru de benzină, respectiv 5,95 lei/litru de motorină.
Guvernul este însă nemulţumit de această metodologie de calcul. Liviu Voinea, ministrul Bugetului, susţine că raportarea la cursul de schimb nu se mai justifică deoarece acesta este foarte stabil în prezent.
“Vom vedea. Dumneavoastră găsiţi o motivaţie logică pentru care avem determinarea la 1 octo