Demiterea întregului Consiliu de Administraţie al TAROM, condus de Dan Pascariu, este o primă victorie a aripei reformiste din Ministerul Transporturilor în faţa structurilor care domină de 23 de ani companiile de stat, cu efecte catastrofale.
Luni seară, la ora la care CEO-ul TAROM, Christian Heinzmann, probabil că-şi rezervase deja biletul de avion „doar dus” din România (unde, aşa cum declara recent, e mai greu să conduci o companie decât în Bangladesh), ministrul Ramona Mănescu a decis să pună capăt interminabilelor scandaluri orchestrate de membrii CA, demiţându-i pe aceştia în bloc.
Este un prim semn că experimentul numit „management privat în companiile de stat”, impus de FMI, poate reuşi, dacă i se dă o şansă. Şi poate că astfel se va schimba ceva în interiorul „monoliţilor” de stat în care se operează de ani buni cel mai mare jaf din banul public.
Gruparea aflată în spatele CA-ului demis al TAROM a încercat să-şi facă jocurile până în ultima clipă, sfidând orice regulă de bun-simţ. Astfel, la două zile distanţă de ultima şedinţă a CA de săptămâna trecută, TAROM a publicat un anunţ de angajare pentru patru manageri generali, inclusiv CEO, în situaţia în care belgianul Christian Heinzmann mai avea cel puţin două săptămâni din mandatul pe care i l-a scurtat Dan Pascariu. După căutări febrile şi un refuz (din partea directorului de zbor Alexandru Silvestru), luni dimineaţă, CA a anunţat şi cine va asigura interimatul funcţiei lui Heinzmann până la numirea unui nou CEO, respectiv directorul comercial al TAROM, Silvia Columb. Nominalizarea a fost cel puţin cinică, având în vedere că CA dăduse de vineri anunţ de angajare şi pentru postul pe care doamna Columb îl ocupă în prezent.
În ultimul an, CA-ul condus de Dan Pascariu a încercat să aplice tiparul patentat în companiile feroviare din Ministerul Transporturilor, prin care managerii priva