Poate, oare, un parvenit să devină mecena? Cum să facă operă de binefacere culturală persoane care fie nu au noțiunea valorii, fie o ignoră fără scrupul?
Dincolo de confuzia postmodernă și criza economică, lumea occidentală ne propune un model pe care deocamdată îl ignorăm: mecenatul contemporan. O formă de civilizație pe cât de înrădăcinată în tradiție, pe atât de bine adaptată prezentului. Dacă, în Lumea Nouă, bogații investesc mai ales în proiecte care să le consolideze cultura relativ tânără, Vechiul Continent se axează pe conservarea uriașului patrimoniu euro-mediteranean, a cărui vechime îl face pe cât de valoros, pe atât de vulnerabil. În oricare dintre accepțiuni, acest fenomen de societate prilejuiește constatarea că cele două regnuri teoretic disjuncte în capitalism (banul și spiritul) se pot încă re-întâlni benefic, așa cum se întâmpla în epoca marilor creații sau ctitorii premoderne.
De altfel, în America, W. Buffet și Bill Gates au dat deja tonul schimbării de statut al marilor averi, țesând chiar, în dialog cu tinerele generații, un fel de nouă filosofie a câștigului, dar și în Europa, implicarea tot mai intensă a banului privat în păstrarea identității culturale generează, de fapt, o nouă mentalitate. Interesant este, bunăoară, în Franța, cazul unui mecena fără frontiere, precum Aga Kahn, creatorul Fundației pentru Salvarea Domeniului de la Chantilly - al cărui sistem hidraulic de sec. XVIII l-a repus în funcțiune, din pură pasiune, acum câțiva ani. În Italia, miliardarul Diego della Valle (creatorul pantofilor Tod’s) înțelege normal să investească peste 8 milioane de euro în grandioasa restaurare a Colosseumului, în timp ce renumita Casă Fendi a lansat un program de recondiționare a fântânilor Romei, care va debuta cu mitica Fontana di Trevi, printr-o operațiune estimată la 2,5 milioane de euro. Mari grupu