Prima ediţie a Festivalului Naţional de Teatru Independent a debutat cu o dezbatere despre ce înseamnă teatrul independent în România. Luni, 4 noiembrie, la Godot Cafe-Teatru, opt artişti au răspuns la întrebarea „Teatrul independent, încotro?“, în cadrul unei dezbateri moderate de Cătălin Ştefănescu. La dezbatere au participat George Ivaşcu, Sanda Manu, Alice Barb, Lia Bugnar, Voicu Rădescu, Radu Afrim, Chris Simion şi Marius Manole, care au vorbit despre posibilităţile pe care le are un tînăr artist teatrul românesc contemporan, despre veşnicele piedici financiare, despre teatru angajat vs. teatru comercial etc. În rîndurile de mai jos, cîteva gînduri exprimate de artişti. George IVAŞCU (directorul Teatrului Metropolis): Teatrul independent se bazează în primul rînd pe echipe, pe proiect. Teatrul Metropolis are şansa de a fi teatru de proiect, şi anume el îşi generează succesul în primul rînd datorită regizorului şi echipei sale. Cred că esenţa teatrului – şi de aceea şi pot să susţin teatrul independent, în primul rînd sufleteşte şi pe cît pot prin preluarea cîte unui spectacol, cum este Pisica Verde, care a cîştigat anul acesta la Gala Tînărului Actor – este de a fi în jurul unor oameni. Teatrul independent se detaşează prin faptul că are de spus ceva tocmai pentru că nu are unde să se exprime. Cred că acum este primul moment, după mulţi ani, cînd atîţia oameni de teatru s-au unit în spaţii aşa cum ştiu ei, fără să răspundă unor comandamente, ci pur şi simplu dintr-o nevoie. Sanda MANU (regizoare, profesor UNATC): Mie îmi este foarte clar că viitorul teatrului în România este teatrul independent, ceea ce văd eu de cîţiva ani este clar o dezvoltare concretă atît ca număr, cît şi ca valoare. La un moment dat mă gîndeam, eu avînd şi avantajul – sau dezavantajul – de a şti cum a fost acum o mie de ani, care e diferenţa dintre teatrul independent şi teatrul part