Basel se află pe locul 9 în topul celor mai scumpe oraşe din lume pentru expaţi, conform unui studiu al firmei de consultanţă ECA International, preluat de Business Insider
Stadionul lui Basel a costat doar 143 de milioane de euro şi este speculat la maximum de către elveţieni: anexele i-au fost ocupate cu peste 30 de magazine şi mai multe restaurante
E greu de înţeles Elveţia chiar şi după ce ai luat contact cu viaţa de aici. Aflată în centrul unei Europe în plină recesiune, Ţara Cantoanelor pare că funcţionează după reguli economice diferite faţă de cele după care se ghidează restul continentului, ale căror explicaţii le putem găsi, poate, consultând arhivele Ziarului Financiar. De neatins pentru omul de rând, turist sau în interes de serviciu, Elveţia şochează prin preţurile mari la orice, preţuri nejustificate de calitatea bunurilor sau a serviciilor. Care este diferenţa între un trai bun şi bogăţie? Doar yachturile de sute de metri lungime ale bogaţilor ruşi sau maşinile Lamborghini mov ale şeicilor să se încadreze în această ultimă descriere? Am căutat explicaţii în Basel, locul în care Steaua îşi joacă azi ultima şansă în ceea ce priveşte calificarea în primăvara europeană, oraş plasat pe locul 9 în lume în topul celor mai scumpe oraşe pentru expaţi.
Scurtă introducere în atmosferă. Un Airbus A320 al Swiss Air plecat de la Bucureşti aterizează la Zürich. Traseul spre Basel (85 de kilometri distanţă) arată/costă astfel. Bilet de tren, clasa a doua, 133 de lei. Până la tren mai este o oră, deci pauză de espresso, 31 ron, şi brioşă, 25 de lei. Fumătorii au „bonus“ de 28 de lei pentru un pachet de ţigări. Gift shop-urile sunt ofertante, un magnet de frigider e 50 de lei, o vedere mai pretenţioasă e 78 de lei. O altă oră mai târziu, gara din Basel „vine“ cu un meniu junk-food de 64 de lei, o cafea de 32 de lei şi o căl