Una din cinci firme din România s-a confruntat cu o durată mare a ultimei inspecţii fiscale, cuprinsă între şase luni şi doi ani, potrivit unui sondaj realizat de PricewaterhouseCoopers (PwC). Perioada este considerată ”îngrijorător de mare” de către firma de consultanţă fiscală.
Sondajul PwC arată că 86% dintre respondenţi consideră că autorităţile fiscale nu sunt suficient de transparente când vine vorba de inspecţii de preţuri de transfer şi că inspecţiile se concentrează mai mult pe forma tranzacţiilor, nu pe substanţa acestora.
Răspunsurile mai arată că cea mai mare prioritate a ANAF ar trebui să fie combaterea evaziunii fiscale (96% dintre opinii), urmată de informatizarea procesului de depunere a declaraţiilor şi de plată a taxelor (75%), reducerea numărului administraţiilor financiare (25%), pregătirea mai bună a inspectorilor fiscali (25%) şi reducerea numărului de personal (17%).
Principalele probleme cu care constribuabilii se confruntă în relaţia cu Fiscul sunt inspecţiile fiscale agresive, (inspectorii temându-se de inspecţiile Curţii de Conturi), lipsa de consecvenţă în aplicarea legislaţiei fiscale şi nevoia de instruire profesională a angajaţilor ANAF.
Reprezentanții PwC spun că 70% din inspectorii fiscali se ocupă de cererile de rambursare de TVA, România riscând să intre totuşi într-o procedură de infrigement din partea Comisiei Europene pentru că rambursările de TVA nu se efectuează la timp. În loc de rezolvări, statul oferă...scuze
Secretarul general al ANAF, Octavian Deaconu, a explicat că instituţia trece printr-un amplu proces de reorganizare, care s-a desfăşurat ”pe repede înainte”, încât timpul foarte scurt în care s-a dorit această reorganizare a făcut uneori deficitară comunicarea cu contribuabilii.
El a menţionat că ideea de reorganizare a Fiscului a pornit în primul rând de la nivelul redus al con