Autorităţile locale se pregătesc de sărbătoare. Astfel, viceprimarul Aradului, Levente Bognar, şi directorul tehnic al Companiei de Transport Public Arad, Petru Cuvinean, au vorbit ieri, într-o conferinţă de presă, despre dezvoltarea economică care a avut loc în urmă cu o sută de ani când s-a circulat pe prima cale ferată electrificată din ţară.
Este vorba despre anul 1913, care este consemnat ca şi început al tracţiunii electrice în ţară, CFAP fiind prima cale ferată electrificată din sud-estul Europei şi a opta din lume. Calea ferată avea rolul de a transporta ţăranii din Podgoria Aradului în oraş, pentru a-şi vinde marfa. Traseul conţinea trei segmente: Arad – Ghioroc, Ghioroc – Pâncota şi Ghioroc – Radna. La o sută de ani de la inaugurare, din vechiul traseu a mai rămas doar un segment, care este racordat la reţeaua de transport public, traficul realizându-se cu tramvaie.
„Ne putem mândri cu faptul că până în anul 1965 la Arad a existat singura cale ferată de tracţiune electrică din ţară. Apoi mai târziu odată cu construirea Combinatului Chimic s-a desfiinţat gara, iar linia a devenit una de tramvai urban. Dacă nu venea Revoluţia, calea ferată era salvată, deoarece din anul 1985 au început demersurile pentru refacerea ei. În anul 1989 trebuia să treacă de ultima etapă, adică mai trebuia o semnătură, însă nu s-a mai realizat nimic”, precizează Petru Cuvinean.
La data de 1 ianuarie 1983, calea ferată a fost preluată de I.J.T.L. Arad (actuala Companie de Transport Public Arad). Aşadar, între anii 1983 – 1991, partea de linie funcţională între Pâncota şi Radna a fost exploatată de I.J.T.L. Arad. În octombrie 1991 se sistează activitatea pe traseul Radna – Pâncota ca urmare a stării tehnice necorespunzătoare a căi de rulare pentru siguranţa circulaţiei, traseul fiind preluat de autobuze. „În prezent, în locaţia din Ghioroc (depou), este iniţia