Băncile şi mulţi jucători din industrii cheie din ţara noastră nu practică politici concurenţiale autentice, ne-a declarat ieri Dan Şucu, preşedintele Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România, ca urmare a publicării raportului Consiliului Concurenţei (CC) privind evoluţia concurenţei în sectoare cheie. "Sectorul bancar mimează un mediu concurenţial şi asta se întâmplă sub oblăduirea Băncii Naţionale", ne-a precizat domnia sa. Potrivit raportului CC, în ţara noastră industria retailului este printre cele mai înclinate către manifestarea liberă a concurenţei după cea a pieselor de schimb pentru autoturisme şi a serviciilor intermediare.
La polul opus se situează serviciile notariale conexe tranzacţiilor imobiliare, piaţa cardurilor bancare şi producţia şi comercializarea cimentului, arată aceeaşi sursă.
În ultima vreme, băncile au fost din ce în ce mai atacate de reprezentanţii mai multor ramuri din industria agro-alimentară (fermierii, producătorii de carne), precum şi de întreprinzătorii mici şi mijlocii, ca să nu mai amintim de clienţii persoane fizice.
"Sper ca CC să aibă convingerea că practicile concurenţiale din sectorul de retail sunt reale şi nu mimate", a precizat Dan Şucu. În opinia domniei sale, piaţa de retail tradiţional şi modern are prea mulţi actori pentru a exista riscul unor înţelegeri anticoncurenţiale.
Potrivit studiului CC, atât la nivel naţional, cât şi la nivel european, există o diferenţiere între vânzarea prin intermediul canalelor moderne şi cea prin intermediul comerţului tradiţional, iar gradul ridicat de dispersare şi puterea de negociere redusă în raport cu furnizorii/producătorii măresc decalajul dintre cele două forme de retail alimentar.
Cu toate acestea, în ţara noastră, situaţia este încă favorabilă comerţului de tip tradiţional, care, la nivel naţional, ocupă încă o pondere majoritară, arată