Noua taxă pe motoarele mai mari de 3.000 cmc va scumpi maşinile, ceea ce mai mult va descuraja achiziţia acestora decât va aduce bani la buget
În încercarea de a taxa tot ce prinde, Guvernul a introdus peste noapte în Codul fiscal, modificat în luna august pentru a treia oară în acest an, accize pe mai multe produse pe care le-a încadrat în categoria celor de lux, printre care şi maşinile noi sau rulate cu motoare mai mari de 3.000 cmc, importate din Uniunea Europeană. Astfel, potrivit noului cadru legislativ, de la 1 septembrie, la achiziţionarea unui autoturism de către o persoană fizică, se va percepe o acciză de 1 euro pe fiecare cmc al motorului, dacă acesta are o capacitate mai mare sau egală cu 3.000 cmc.
Această taxă anunţată peste noapte vine să lovească suplimentar într-o piaţă auto care traversează cea mai neagră perioadă din istoria sa recentă, cu scăderi greu de imaginat. După ce că statul a ales să introducă o astfel de taxă fără acordarea unui termen de cel puţin 6 luni pentru dealerii auto şi ceilalţi actori implicaţi, se pare că măsura a fost aplicată fără solicitarea unei derogări sau aprobări de la Comisia Europeană, după cum au lăsat să se înţeleagă reprezentanţii Finanţelor chestionaţi de Capital.
„În condiţiile în care la aderarea României la Uniunea Europeană din 2007 accizele la importurile de autovehicule, indiferent de capacitate, au fost eliminate, care este cadrul armonizat legislativ european prin care România a revenit asupra aplicării accizei la maşinile cu motoare mari?“, spune Adriana Ahciarliu, secretar general al ALB (Asociaţia Societăţile Financiare din România).
În luna septembrie, au fost vândute circa 50 de maşini cu motoare de peste 3 litri, potrivit datelor APIA. În plus, cei care vor să-şi cumpere o astfel de maşină trebuie să alerge pe la Fisc să îşi ia formularul pentru plata ac