În vreme ce Germania abia acum analizează posibilitatea introducerii unei taxe de drum pentru autoturisme, alte ţări se pot lăuda cu experienţă îndelungată la acest capitol.
Austria ar putea trece drept un model pentru Germania. "Sistemul austriac de colectare a taxei de drum este unul dintre cele mai moderne din Europa. Austria are de controlat şi de întreţinut aproximativ 2200 de kilometri de autostradă, 150 de tuneluri şi 5200 de poduri", adaugă Wiesinger.
Încasări de miliarde
Taxa pentru TIR-uri generează încasări de 1,1 miliarde de euro. La această sumă se adaugă aproape 400 de milioane de euro din vignete. "Pickerl", cum îşi numesc austriecii autocolantul, poate fi achiziţionat pentru un an, la preţul de 80,60 euro, pentru 60 de zile - 24,20 euro şi pentru 10 zile - 8,30 euro. Spre deosebire de austrieci, elveţienii vând numai vignete valabile un an de zile.
De fapt, vigneta austriacă s-a dorit a fi numai o măsură temporară. Guvernul intenţiona să promoveze un sistem de taxare la kilometru. "Dar nu cred că va mai fi introdus vreodată", spune Wiesinger. Costurile cu un asemenea sistem ar fi mult mai mari comparativ cu "răul cel mai mic" - cum numeşte purtătorul de cuvânt al ÖAMTC vigneta.
Sistemul alternativ
Italia, Spania şi Franţa preferă să încaseze bani pe distanţa parcursă. Spre deosebire de Germania şi Austria, autostrăzile franceze se găsesc, în mare parte, în administrarea firmelor particulare. Conform legii de finanţare a infrastructurii rutiere (1955), nu fiecare rută de pe teritoriul Franţei se plăteşte.
Pe autostrăzile cu taxă se percep aproximativ 7 cenţi/kilometru. O parte din încasări ajung, ca profit, la firmele care administrează tronsoanele respective. Restul banilor sunt folosiţi la întreţinerea drumurilor.
Sistemul ar fi ineficient în Republica Federală, crede Bernhard