Alegerile din 2014 pun la grea încercare guvernarea USL.
"Obiceiul pământului" este ca, înaintea oricăror alegeri, cei interesaţi să demonstreze că au făcut ceva, că şi-au onorat promisiunile - dacă sunt la putere - sau să propună soluţii prin care să îndrepte lucrurile. Aşa a procedat USL-ul la ultimele "parlamentare", când a anunţat că, în ciuda "grelei moşteniri", va repara tot ce a stricat guvernarea PDL. USL-ul este la putere de peste un an. Promisiunile care i-au dat o majoritate parlamentară uriaşă nu au fost însă îndeplinite. A recunoscut situaţia chiar cel responsabil cu rezolvarea ei, şeful administraţiei, premierul Ponta. Constatând o "gaură la buget", datorată unor rezultate sub aşteptări ale colectării impozitelor şi taxelor, d-l Ponta a recunoscut că, în 2014, promisele măriri de pensii şi salarii nu vor putea fi realizate. Evident, vina pentru randamentul scăzut al colectării îi revine... preşedintelui Băsescu şi instituţiilor independente ale statului (precum Curtea Constituţională), care ar încuraja evaziunea fiscală prin blocarea unor iniţiative guvernamentale (precum cea legată de insolvenţă). Premierul a pus presiune pe ANAF, care trebuie - prin orice mijloace - să ducă nivelul încasărilor la cel prognozat. "Gaura" - de câteva miliarde de lei - trebuie umplută şi pentru că "europarlamentarele" şi "prezidenţialele" de anul viitor sunt puse altfel sub semnul riscului. Dacă nu va câştiga Preşedinţia, USL-ul îşi va vedea definitiv compromise obiectivele vizate prin "lovitura de stat" din 2012 şi (dacă acest fapt nu se va petrece înainte) se va rupe.
Nu discutăm aici şansele supravieţuirii alianţei contra-naturii PSD-PNL, înainte sau după alegerile din 2014. Atenţia noastră se îndreaptă, în acest moment, spre rezultatele gestiunii USL-iste şi spre modul în care vor influenţa politica economică a guvernării. Prima consecinţă, ş