Pentru Anda Gânscă, clujeanca stabilită în California care a obţinut 1,5 milioane de dolari pentru start-up-ul său, viaţa de antreprenor a însemnat un permanent du-te vino între euforie şi depresie. Acesta e preţul psihologic pe care l-a plătit pentru succes, în secret.
Trecuseră câteva zile după anunţul că Knotch, reţeaua de socializare din Silicon Valley, cofondată de o româncă, a atras o finanţare de 1,5 milioane de dolari, când Anda Gânscă mi-a răspuns la email. Îi solicitasem câteva rânduri nu neapărat despre tranzacţie (deşi nu pare o sumă impresionantă, este o reuşită pentru o platformă de socializare cu doar câteva zeci de mii de utilizatori, fără rezultate financiare şi un istoric de 18 luni), ci despre preţul vieţii personale pe care tinerii antreprenori ca ea sunt dispuşi să îl plătească atunci când intră în aventura riscantă a unui start-up. Anda, o clujeancă brunetă de 25 de ani care te priveşte tăios atunci când îţi vorbeşte, a început în aprilie 2012 Knotch – ”un termometru al sentimentelor” utilizatorilor, după cum o descrie ea însăşi într-un articol recent din The New York Times.
Sus, jos, mai jos, foarte jos, sus
În mail, Anda Gânscă îmi trimite un link. E către un text cu titlul (traducere aproximativă) ”Cum să ţii în frâu, ca antreprenor, sindromul maniaco-depresiv: cum să faci ca rollecoaster-ul să funcţioneze pentru tine”, publicat de Fourhourworkweek.com. Îmi spune că se regăseşte în totalitate în acest text.
Iar despre rollecoaster mi-a mai vorbit şi cu altă ocazie – se întâmpla anul trecut când am intervievat-o, chiar în locuinţa ei din San Francisco, pentru Forbes România, la scurt timp după lansarea Knotch. Îmi spunea atunci că toată experienţa ei seamănă cu un rollecoaster care urcă şi coboară şi care îi pune sănătatea în pericol. Tot atunci am aflat că dormea trei-patru ore pe noapte – cel mai probabil, lucrurile nu