În cadrul Festivalului Naţional de Teatru 2013 a avut loc şi Seminarul Tinerilor Critici – AICT, la care au participat invitaţi din toată lumea, timp de patru zile (31 octombrie-4 noiembrie), la ateliere conduse de Mark Brown (grupa de engleză) şi de Jean-Pierre Han (grupa de franceză). Am stat de vorbă cu cei doi coordonatori despre viitorul criticii de teatru, despre posibilităţile de afirmare a tinerilor critici şi, nu în ultimul rînd, despre teatrul şi critica teatrală românească. Mark Brown ţine rubrica de teatru pentru ziarul scoţian Sunday Herald, colaborează, de asemenea, la The Guardian, predă la Universitatea Strathclyde şi la Royal Scottish Academy of Music and Drama. Jean-Pierre Han este redactor-şef al revistei Frictions şi Lettres Françaises.
Mark BROWN
Jean-Pierre HAN
Putem vorbi, în prezent, despre o moarte a criticii teatrale? Credeţi că este un gen apus sau că s-a transformat în altceva?
Mark BROWN: Critica este în continuă schimbare, evident, asistăm la o întreagă criză a presei scrise, Internetul are o pondere tot mai ridicată. Bine, nu Internetul este de vină pentru această criză, ci faptul că ziarele încearcă să-şi menţină o cotă ridicată de profit, aşa că au din ce în ce mai multe restricţii, care le fac viaţa grea criticilor, freelanceri sau nu. Aşadar, există schimbare, dar nu putem vorbi despre moartea criticii, atîta timp cît va exista teatru – şi există de aproximativ 2.400 de ani şi a rezistat unor perioade în care s-a crezut că o să dispară, mai ales odată cu apariţia cinematografiei şi a televiziunii. Dar oamenii au nevoie de teatru „live“, şi dacă avem nevoie de teatru, avem nevoie şi de critică inteligentă. Aşa că, într-un fel sau altul, critica va continua să existe. Este o altă discuţie dacă va rămîne o meserie poveste.
Jean-Pier