Ministerul Sănătăţii a pus în dezbatere un proiect de lege care vizează schimbarea modului de organizare şi desfăşurare a rezidenţiatului. Se (re)introduce ideea de trunchi comun, iar accesul candidaţilor urmează să se facă în două etape. Întâi, prin licenţă, apoi printr-un examen special. Cât de adecvat este acest sistem pentru situaţia din România şi din Europa? Aveţi sugestii pentru modul în care ar trebui să se organizeze intrarea în specialitate? (Dr. A. M.) Am citit de câteva ori proiectul de lege privind organizarea şi finanţarea rezidenţiatului, la care vă referiţi, şi nu am putut spune, la sfârşitul acestui exerciţiu, decât fraza memorabilă şi atât de adevărată rostită de preşedintele Ronald Reagan în cursul discursului de inaugurare din ianuarie 1981: Government is not the solution to our problem; government is the problem. Lucrul acesta este evident din însăşi organizarea documentului, căruia îi lipseşte un preambul justificativ. În preambul, ar fi trebuit să se expună, în detaliu, deficienţele actualului sistem de pregătire post-licenţă a medicilor şi să se prezinte logica schimbărilor propuse. Aşa că trebuie să asum că schimbările doresc să ducă la creşterea calităţii celor care vor trece prin această formă de pregătire. Voi evalua proiectul plecând de la această premisă, folosind sistemul SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats).
Strengths (puncte tari)
Din păcate, proiectul nu include niciun element care să indice creşterea calităţii pregătirii pentru activitatea de medic specialist.
Weaknesses (puncte slabe)
De la început, surprinde redactarea, în acelaşi timp autoritară şi neclară. „Întreaga activitate de pregătire prin rezidenţiat se desfăşoară sub autoritatea Ministerului Sănătăţii şi Ministerului Educaţiei Naţionale“. Aceasta este partea autoritară, care este prezentată ca un fiat! care ar tr