Lenţi, cu pacienţi scăpaţi pe jos cu tot cu targă şi cu o viteză a reacţiei scăzută la locul intervenţiei. Aşa s-a desfăşurat amplul exerciţiu de simulare a unui accident aviatic la Iaşi. 11 autospeciale şi 14 ambulanţe trebuiau să intervină în forţă la Aeroportul Iaşi pentru a salva 49 de persoane aflate într-o aeronavă cu probleme la aterizare.
Exercițul propus este o defecțiune apărută la o aeronavă în zbor. În timp ce majoritatea stăteau pe margine şi urmăreau aşa-zisul avion cu probleme, o mână de oameni s-au chinuit jumătate de oră să amenajeze un cort în care să primească răniţii.
Şi abia după aterizare au început problemele pentru echipele de intervenţie. Conform scenariului din cele 49 de persoane, 25 au fost răniţi, iar patru au decedat. Dar nici cei care au supraviețuit odată ajunși pe mânile echipajelor de salvare nu au fost în deplină siguranță.
La final, reprezentanţii echipajelor de intervenţie au recunoscut că lucrurile nu au mers tocmai perfect şi că mai au de pus la punct unele aspecte.
„Normal că nu toate au mers excepţional, dar sunt convins că vom trage învăţăminte şi pe viitor vor ieşi exerciţiile şi mai bine. În primul rând dorim să creştem viteza de reacţie atât în ceea ce priveşte ajungerea la locul intervenţiei, cât şi viteza de reacţie la locul intervenţiei. Asta se poate îmbunătăţi doar prin mult exerciţiu.” a spus Dan Iamandi, șeful Inspectoratului Județean de Situații de Urgență Iași.
„În ceea ce priveşte lecţiile învăţate, evident sunt lucruri care pot fi îmbunătăţite, e vorba de comunicarea între diversele agenţii, între diversele frecvenţe care se utilizează, decizia ce frecvenţă se utilizează într-o asemenea situaţie. Modul de cooperare în zona medicală între Ambulanţă şi SMURD. Aici am cooperat bine, sperăm ca şi într-o situaţie reală să cooperăm la fel de bine,” a spus Dian