Segregarea copiilor romi şi discriminarea la angajarea în câmpul muncii sunt două din multele probleme cu care se confruntă romii în Republica Moldova.
Segregarea copiilor romi şi discriminarea la angajarea în câmpul muncii sunt două din multele probleme cu care se confruntă romii în Republica Moldova. Subiectele au fost discutate ieri seara la o masă rotundă organizată de Amnesty International Moldova, unde au participat reprezentanta fondului european pentru romi şi consultantul în domeniul drepturilor omului de la ONU.
Un studiu realizat recent în Republica Moldova de ONU constată că doar unul din doi copii de etnie romă merg la şcoală, pe care însă nu o frecventează cu regularitate. De ce copii romi nu merg la şcoală sau o abandonează? Motivele sunt lesne de presupus: sărăcia, preluare exemplului părinţilor care nu au studii sau căsătoria timpurie.
Îşi face însa efectul şi tratamentul discriminatoriu în şcoli, spune reprezentanta Fondului european pentru romi „Pakiv” Cosmina Novacovici. Ea este de etnie romă, s-a născut şi a studiat în România, dar de mai mulţi ani activează în Republica Moldova.
La Schinoasa, Călăraşi x La Schinoasa, Călăraşi „Este nevoie de oameni care ne acceptă egal ca pe ceilalţi. Nu e vorba doar de cadre didactice. E vorba de vecini, de oamenii de la magazin, de toţi. Nu suntem animale să fim trataţi ca romii din Franţa, sau romii din Schinoasa şi Otaci. Eu am prieteni în Schinoasa, merg destul de des acolo. Sunt romi care nu au ce mânca 3-4 zile, atât ei, cât şi copii lor. se duc la oamenii din jur şi lucrează toată ziua pe câmp pentru un kilogram de fasole şi două de cartofi.”
Cosmina Novacovici spune că un rol important le revine şi părinţilor care trebuie încurajaţi să-şi trimită copii la şcoală. În ceea ce priveşte căsătoriile timpurii, care încurajează abandonul