Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) susţine acţiunile de protest ale profesorilor desfăşurate în scopul creşterii finanţării sistemului educaţional, prin acordarea a 6% din PIB pentru educaţie – aflăm dintr-un comunicat al acestei structuri, în care se apreciază că, „în prezent, sistemul educaţional preuniversitar necesită o creştere a finanţării pentru a fi posibilă revizuirea programei şcolare, dotarea tehnică a unităţilor de învăţământ, formarea tinerilor pentru piaţa muncii şi asigurarea unor condiţii şi servicii sociale favorabile, precum burse, alocaţii şcolare şi programe de consiliere şi orientare în carieră”. Printre altele, se arată că din cauza sprijinului slab pe care copiii proveniţi din familii cu probleme financiare îl primesc pentru participarea la studii, rata abandonului şcolar a crescut în ultimii ani, ajungând la 17,4%. „Deşi din 2005 până în 2008 acest procent scăzuse, el a crescut din nou după anul 2008. Prin urmare, legătura între rata abandonului şcolar şi investiţia în educaţie este mai mult decât evidentă – perioada 2005-2008 este caracterizată de o creştere uşoară a investiţiei în educaţie şi de o scădere a ratei abandonului, iar perioada de după 2008 este caracterizată de o scădere continuă a finanţării educaţiei şi de o creştere a ratei abandonului”, situaţie care fixează România printre ţările cu cea mai mare rata de abandon şcolar din Europa.
În acelaşi context, este pusă în discuţie şi noţiunea de „analfabetism funcţional”, care se referă la persoanele care ştiu să citească, dar nu înţeleg ceea ce au citit. „La testele PISA privind rata de analfabetism funcţional, rezultatele arată că România este ţara cu a doua cea mai mare rată de analfabetism funcţional din UE, după Bulgaria, valoarea acesteia ajungând la peste 40%” ni se precizează în comunicat.
Printre priorităţile de finanţare şi evaluare ale sistemului se află