Dacă multe dintre brandurile autohtone au dispărut după ce au pierdut lupta cu marii jucători internaţionali care au invadat piaţa în ultimii 20 de ani, Farmec din Cluj-Napoca continuă şi acum producţia începută în urmă cu mai bine de 120 de ani într-un mic laborator din Budapesta. Farmec este astăzi cel mai mare producător român de cosmetice, iar produsele sale ajung în Japonia, Canada, Irak, Kuwait, Iordania şi în multe ţări europene.
Nu există român care să nu fi auzit de laptele Doina sau de loţiunea Tarr. Iar acest lucru este de înţeles având în vedere că producătorul de cosmetice Farmec are o istorie de peste 120 de ani pe piaţa românească. Fiind singura companie de profil de pe piaţă, fabrica Farmec a mers destul de bine până în 1994. Apoi a urmat privatizarea, proces care a permis oricărui angajat să cumpere acţiuni. Astfel, firma a ajuns să aibă 400 de acţionari, iar familia Turdean să deţină cele mai multe dintre ele - 35%. În prezent, compania Farmec este condusă de Mircea Turdean, după ce a preluat în 2009 ştafeta de la tatăl său, Liviu Turdean, care a avut un mandat de 40 de ani.
Dar să vă spunem întreaga poveste Farmec, care începe tocmai în 1889. În acel an, au luat naştere, la Budapesta, laboratoarele Molnar Moser. Abia 54 de ani mai târziu, în 1943, se desprinde un mic laborator – Mol-Mos – care îşi desfăşoara activitatea în Cluj-Napoca.
Adevăratul boom a fost undeva prin anii ’60, când partidul comunist a luat decizia că ţara avea nevoie pe partea de cosmetică de fabrica «cea mai mare, cea mai puternică din lume», care să intre în competiţie cu marile concerne din vestul Europei.
Anul 1965 este unul emblematic, anul în care s-a produs pentru prima dată binecunoscutul lapte Doina, produs care este şi astăzi cel mai bine vândut demachiant de pe piaţa din România, cu o cotă ce depăşeşte 15%.