Industria globală a croazierelor este în picaj liber anul acesta, principala cauză fiind frecvența tot mai mare a naufragiilor. Piața românească a scăpat aproape neafectată, însă croazierele sunt mai ieftine ca niciodată
La finalul lunii octombrie, în SUA are loc „Săptămâna națională a croazierelor“, perioadă în care toți operatorii se luptă în reduceri spectaculoase pentru servicii și mai spectaculoase. Anul acesta, însă, punctul de atracție a deviat de la ofertele una și una către controversele care marchează această nișă turistică, percepută până de curând ca apanajul celor bogați și foarte bogați, astăzi devenită, culmea, una dintre cele mai accesibile publicului larg. Ce s-a întâmplat între timp?
Totul a început în luna ianuarie a anului trecut, odată cu tragedia vasului Costa Concordia, al cărui naufragiu a provocat moartea a 32 din cei 4.250 de pasageri de la bord. Vaporul, cel mai mare eșuat vreodată în Europa, aparținea de Costa Cruises, parte din conglomeratul Carnival, cel mai mare operator de croaziere din lume. Carnival deține 11 linii navale care, cumulat, ating o cotă de piață de nu mai puțin de 48,4% la nivel global. Or, când brandul unei corporații de asemenea calibru este pătat, sprâncenele se ridică la adresa întregii industrii. Din nefericire, calvarul nu s-a terminat aici. În februarie a.c., 3.100 de oameni au rămas câteva zile blocați în largul Golfului Mexic în urma unui incendiu survenit la bordul navei Triumph, care a afectat generatoarele, ducând la lipsa totală a curentului, la deversarea toaletelor și, spre finalul coșmarului, la foamete cumplită. A fost cel mai umilitor din totalul de 98 de incidente în care a fost implicată linia Carnival anul acesta, reprezentând circa 40% din totalul accidentelor survenite pe vasele de croazieră, la nivel global, în primele zece luni din 2013.
De cele mai multe ori, întâmplările