Se implinesc 95 de ani de cand a fost semnat armistitiul care punea capat Primului Razboi Mondial. Un moment ciudat: era 11 noiembrie, adica luna a 11-a a anului 1918, orele 11 dimineata.
Negocierea fusese scurta si formala, durase numai cateva minute, in zori. Aliatii nu discutau conditiile, ci le impuneau, in calitatea lor de invingatori.
Dupa Primul Razboi Mondial
Interesant este locul unde s-a semnat faimosul document: in vagonul-salon al trenului de campanie pus la dispozitia maresalului Foch si stationat in acel moment pe o linie situata in padurea Compiegne.
Se punea astfel capat unui razboi care s-a soldat cu circa 9 milioane de morti (militari si civili) si 8 milioane persoane ramase cu handicap. Cele mai grele pierderi din randul populatiei civile le-au suferit Serbia si Romania, pe de o parte datoritata ocupatiei de catre Puterile Centrale, iar pe de alta parte datorita foametei si molimelor.
Intrucat vagonul-salon fusese rechizitionat de armata, el a fost restituit dupa armistitiu proprietarului de drept, compania franceza Wagons-Lits, care i-a redat destinatia initiala, ca vagon-restaurant.
Printr-o conventie semnata la 1 octombrie 1919, compania a hotarat insa sa cedeze statului acest vagon istoric, spre a fi expus la Muzeul Armatei de la Palatul Invalizilor, din Paris.
N-a fost insa dat sa stea multa vreme acolo: statul l-a amenajat ca vagon de protocol, pentru calatoriile presedintelui republicii. Dupa un timp, insa, insusi presedintele o hotarat sa restituie vagonul muzeului, unde a revenit la 27 aprilie 1921, ramanand acolo pana la 8 aprilie 1927.
De randul acesta, s-a inaltat o cladire cu profil muzeistic, anume dedicata memoriei razboiului, iar vagonul constituia piesa de baza a noului muzeu.
Inaugurarea oficiala s-a facut insa abia la 11 (ia