* "Frânarea iniţiativei antreprenoriale şi accentuarea riscurilor întreprinderilor conduc la creşterea preţurilor"
* "Există riscul unui efect de bumerang asupra consumatorilor"
Avocatul Irina Speciac, Partener al Casei de Avocatură "Răzvan Dincă şi Asociaţii", ne-a acordat un interviu în care a abordat atât problemele legate de noile reglementări privind clauzele abuzive şi despre modul în care se desfăşoară acest tip de procese în ţara noastră, cât şi aspecte legate de activitatea casei de avocatură pe care o reprezintă.
Reporter: Cele mai mediatizate probleme privind clauzele abuzive sunt cele din domeniul bancar. V-aţi confruntat până acum cu astfel de procese? Cum se desfăşoară acestea?
Irina Speciac: Într-adevăr, am fost implicaţi într-o serie de proiecte vizând clauzele abuzive din contractele bancare, ca reprezentanţi ai profesioniştilor chemaţi în judecată de către consumatorii care se considerau prejudiciaţi. După cum rezultă din lege, pentru ca o clauză contractuală să fie declarată abuzivă, trebuie să fie îndeplinite trei condiţii: clauza să nu fi fost negociată cu consumatorul, clauza să creeze un dezechilibru semnificativ între părţile contractante şi dezechilibrul să fie rezultatul acţiunilor întreprinse cu rea-credinţă de către profesionist.
Marea problemă a profesioniştilor rezidă în sarcina de a demonstra caracterul negociat al clauzei. Juris¬prudenţa a statuat că toate contractele standard preredactate trebuie considerate contracte de adeziune, deoarece consumatorul se află pe o poziţie inferioară profesionistului atât în ceea ce priveşte puterea de negociere, cât şi nivelul de informare; mai mult, chiar Legea nr. 193/2000 reglementează o prezumţie relativă a caracterului ne-negociat al contractelor preredactate. Rezultă astfel că, în cazul contractelor încheiate între profesionişti şi consumatori, sarcina demon