Teoretic, un buget poate fi bun pentru natiunea romana. Practic, el poate fi rau. Diferenta consta in modul in care legea se aplica. Dar daca un act normativ permite o distorsionare decisiva a unui angajament politic, atunci inseamna ca el, fie nu a fost bine scris, fie a fost scris cu viclenie. Pe de alta parte, daca, din capul locului, un buget este rau in teorie, el nu poate fi, in niciun caz, bun in practica. Sa vedem, din aceasta perspectiva, cum se prefigureaza bugetul Romaniei pe anul 2014.
Exista un consens la nivelul USL in sensul sustinerii Guvernului atunci cand va fi votata Legea bugetului. Dar, dincolo de consens, care este dat pe cateva tinte politice, o intrebare ramane fundamentala: cum va arata, pana la urma, proiectul? Ce stim? Stim ceea ce ne lasa sa ghicim acordul cu troica, adica acordul dintre statul roman si Fondul Monetar International, Banca Mondiala si Comisia Europeana, si cateva consideratii, care contin si ele informatii despre viitorul buget, facute de Victor Ponta sau de alti membri ai Cabinetului. Sa judecam prin prisma acestora, pana cand vom avea un document mai bine creionat, respectiv schita de buget, ce diferente ar putea sa apara intre teorie si practica.
Vorbim, in primul rand, despre investitii. Acestea sunt vitale pentru ca, in principiu, adica in teorie, creaza valoarea adaugata, adica conduc la incasari mai mari la buget si la crearea de locuri de munca. In practica, situatia poate fi diferita. Ce stim in acest moment? Ca Guvernul a decis ca, in viitorul buget, sa prevada investitii care sa se ridice la 6 la suta din PIB. Circa 8 miliarde de euro. O suma foarte mare. Un efort financiar important. Daca se va face. Daca nu cumva acesti 6 la suta raman doar pe hartie. Daca nu vor fi „rectificati”. Si, daca chiar vor fi alocate cele 8 miliarde, este vital ca acestea sa fie investitii propriu-zise. Nu sali de spor