Centenarul primei linii electrificate din ţara noastră a fost marcat astăzi cum se cuvine la Arad. Astfel, gara electrică de la Arad a reapărut în zona Podgoria unde a funcţionat între anii 1920-1964. Este vorba despre macheta gării de atunci.
Sărbătorirea celor o sută de ani de la inaugurarea primei căii ferate electrificate din România a început cu un simpozion în care a fost prezentată istoria şi importanţa acestei căi ferate, pai a urmat dezvelirea machetei fostei gări electrice de la Arad, funcţională în momentul inaugurării căii ferate electrificate, la Podgoria, şi care a fost demolată în 1964.
Macheta a fost amplasată exact în locul în care a fost gara, adică la Podgoria.
„În act loc a fost gara trenului electric. Ea fost construită în anul 1920 şi demolată în 1964. Ce facem noi astăzi este o aminire a ceea ce a fost acum o sută de ani. Macheta este realizată în atelierele proprii” a declarat Petru Cuvinean, director tehnic al Companiei de Transport Public Arad.
După dezvelirea machetei a fost vizitat depoul de la Ghioroc, în care se păstrează vagoanele care au circulat în urmă cu 100 de ani pe calea ferată electrificată, unele dintre ele fiind recondiţionate. Acolo se poate vedea şi linia ferată construită în anul 1905. Foto Gara electrica Arad
De asemenea, se afla un muzeu în care se regăsec parte din dotările de bază ale acestei căi ferate: materialul rulant (în parte refăcut), instalaţii tehnologice precum şi o expoziţie de fotografii amenajată în sala substaţiei de redresori, care are echipamentele originale din 1913. De asemenea, în incinta depoului se păstrează atât calea de rulare cât şi reţeaua de contact în formă şi cu elementele constructive anilor 1905-1913. Sunt chiar şi stâlpii din beton armat, care au reprezentant o premieră în România pe atunci.
Mai exact în anul 1905 la iniţiativa unor oameni de afaceri