Foto: ziarulmetropolis.ro
Unul dintre motivele pentru care mergem an de an la spectacolele Festivalului Național de Teatru este regizorul Andrei Șerban. Deși timpul său este extrem de limitat, am reușit să-l prindem la o scurtă discuție despre teatru, Roșia Montană și chiar Victor Ponta. Citiți mai departe ca să aflați ce rol ar putea să joace premierul nostru într-o piesă regizată de Andrei Șerban.
Reporter: Ce credeți că ar putea să schimbe spectacolul „Troienele“ în teatrul și societatea românească?
Andrei Șerban: Nu poți ști niciodată ce poate să schimbe un spectacol, pentru că, de fapt, el este mai mult o propunere de a trăi o experiență în teatru care poate afecta spectatorul la nivel individual. Relația dintre spectacol și spectator este complet individuală, nu este colectivă. Tot ce pot să spun e că acum 23 de ani, după Revoluție, „Troienele“ a atins foarte adânc în sufletul spectatorilor pentru că aveau nevoie de o cu totul altă viziune asupra teatrului și asupra lumii care, într-un fel, să corespundă cu acel moment extrem de crucial al schimbării de stare și de regim.
Ați declarat de curând că și în teatrul, dar și în cinematografia tânără de la noi, în ciuda laudelor universale, lucrurile evoluează pe orizontală. Credeți că și vârfuri de tipul lui Radu Afrim sau al lui Corneliu Porumboiu suferă de același viciu?
În orice observație generalizată pe care o fac există și excepții. Ați numit două persoane care sunt, cu siguranță, mari speranțe ale teatrului și ale filmului, de la care mă aștept să mă inspire și să mă surprindă. În general, însă, teatrul și filmul românesc (evident că filmul este mult mai apreciat și mai la modă în lume acum față de teatru, care este mult mai puțin cunoscut) merg pe orizontală în sensul că nu sunt interesate să atingă o altă posibilitate de viață, un alt fel de a relaționa unii cu alții și c