Retailerii internaţionali din România aduc tot mai susţinut de peste graniţe brânzeturi pe care le produc, de altfel, şi procesatorii activi pe plan local. Importurile au ajuns de patru ori mai mari decât exporturile, în timp ce pentru români a devenit mai profitabil să vândă lapte materie primă.
În primele şapte luni ale acestui an România a importat brânzeturi (brânză şi caş) de peste 4 ori mai mult decât a exportat. Găsim pe rafturile magazinelor produse din Germania, Polonia, Ungaria, Bulgaria sau Austria, iar, mai nou, şi produsele americane au început să îşi facă loc pe piaţă.
Importuri în creştere
Din datele furnizate ECONOMICA.NETde către Ministerul Agriculturii, în perioada ianuarie-iulie 2013 (ultimele date disponibile – n.red) România a importat aproximativ 22.400 de tone de brânză şi caş, cu aproximativ 10% mai mult decât în perioada similară a anului trecut.
Valoric este vorba despre aproximativ 66 de milioane de euro în 2013, faţă de 55,1 milioane de euro cu un an în urmă. Principalele ţări importate sunt Germania, Polonia, Ungaria,Bulgaria, Austria şi Danemarca, dar cumpărăm brânzeturi şi din Franţa, Grecia sau Olanda. “La importuri, avem pe de o parte specialităţile care se importă din Italia sau Belgia, iar pe de altă parte brânzeturile low cost, pe care le găsim prin pieţe şi sunt importate din Bulgaria. Din Polonia se aduce caşcaval şi telemea pentru zona de Nord a ţării, dar sunt şi importuri ale Lidl. De asemenea, mai sunt şi importuri realizate de Delaco (care este distribuitor de lactate), care vinde mult şi aduce din Polonia, Ungaria şi Germania”, a declarat pentru ECONOMICA.NET Dorin Cojocaru, Director general al Asociaţiei Patronale Româna din Industria Laptelui (APRIL).
Retailerii mai aduc pentru mărcile proprii caşcavaluri din Germania, Ungaria şi Slovenia. “Mai este Sole Mizo România, care importă din Ungari