Utilajul „Sfânta Varvara“, care sapă noua magistrală de metrou din Drumul Taberei, forează, toarnă şi montează un tunel de 500 de metri în 30 de zile. Este o tehnologie inventată de japonezi la începutul anilor ’70. „Adevărul“ vă dezvăluie secretele „cârtiţei“ de 240 de tone care răscoleşte măruntaiele Capitalei.
Şantierul Magistralei 5 de metrou – Drumul Taberei din Capitală a intrat de câteva săptămâni în linie dreaptă, după o perioadă în care săpăturile au stagnat. Vinerea trecută, unul dintre cele două utilaje de tip TBM (Tunnel Borring Machine) care scormonesc pământul de sub Bucureşti pentru a face loc noilor linii de metrou, Sfânta Muceniţă Varvara, a ajuns la prima staţie de pe traseu. Când va fi finalizat, în 2016, tronsonul Eroilor – Drumul Taberei va numără nouă staţii pe o distanţă de şase kilometri şi va înregistra, după cum preconizează Ministerul Transporturilor, un trafic de circa 300.000 de oameni pe zi. Actuala reţea de metrou din Capitală, cu 51 de staţii, este tranzitată zilnic de aproximativ 600.000 de călători.
Reporterii „Adevărul“ au coborât în burta Capitalei pentru a vedea cum înaintează „cârtiţa“ Sfânta Varvara, o maşinărie de 240 de tone care sapă, toarnă şi montează un tunel de jumătate de kilometru în 30 de zile, manevrată de doar opt oameni care lucrează în ture, 24 de ore din 24.
„Înainte de 1989, se folosea scutul semimecanizat. A fost bun, s-au executat 64 de kilometri de metrou. Este adevărat că a durat aproape 20 de ani. Acum, cu TBM-ul, vorbim de o productivitate foarte mare, dar şi de siguranţă“, explică Mihai Divlan, responsabilul tehnic cu execuţia noii magistrale.
Cum lucrează „cârtiţa“ japoneză din burta CapitaleiSfânta Filofteia va săpa peste o săptămână
Tehnologia după care funcţionează Varvara este folosită în şi Roma, Barcelona, Varşovia sau în Buenos Aires şi a fost pusă la punct chiar