Cererea de platină va depăşi oferta în acest an, iar deficitul va fi cel mai mare din 1999, generat de multe achiziţii industriale şi investiţii, care vor compensa încetinirea consumului bijutierilor şi al producătorilor de automobile, potrivit companiei britanice de metale preţioase "Johnson Matthey" Plc.
Oficialii "Johnson Matthey" arată, într-un raport, că în timp ce producătorii de autoturisme vor cumpăra mai puţină platină pentru prima oară din 2009, o cerere mai mare va veni din industria corpurilor electrice, a chimicalelor şi cea a sticlei, respectiv din plasamentele record. În aceste condiţii, deficitul de pe piaţa platinei va creşte cu 78% anul acesta, la 605.000 de uncii, conform raportului.
"Johnson Matthey" anticipează că cererea de platină din partea producătorilor auto va scădea cu 2% în 2013, la 3,13 milioane de uncii, pe fondul cererii reduse de autoturisme diesel în Europa şi India. Cererea brută de platină va spori, însă, cu 4,9%, la recordul de 8,42 milioane de uncii, chiar dacă achiziţiile din partea bijutierilor se vor diminua cu 1,4%, la 2,74 milioane de uncii, notează raportul. Potrivit acestuia, investiţiile în platină vor spori cu 68%, la recordul de 765.000 uncii.
Anul acesta, preţul platinei a avut o evoluţie mai bună decât cel al aurului şi argintului, pe fondul speculaţiilor potrivit cărora îmbunătăţirea situaţiei unor economii va alimenta cererea de materii prime utilizate la fabricarea autoturismelor.
Pe fondul unei cereri mari, livrările de profil din Africa de Sud s-au redus ca urmare a grevelor minerilor şi a diminuării producţiei, arată "Johnson Matthey", adăugând că deficitul de pe piaţa platinei se va menţine, probabil, şi anul viitor.
"Aşteptăm o redresare uşoară sau una nesemnificativă a livărilor din Africa de Sud", a declarat Alison Cowley, analist la "Johnson Matthey". În opinia sa, cererea de p