Cu mici excepții, administrația publică nu reușește să egaleze performanțele obținute de firmele private. Cel puțin pe hârtie, parcările operate de primării sunt mai mult goale.
Cele 3.000 de locuri de parcare cu plată supraterane aflate în administrarea Primăriei Municipiului București (PMB) au adus în 2011 venituri de 4,2 milioane de lei și un profit brut de 2,1 milioane de lei. Cu alte cuvinte, fiecare loc de parcare a fost ocupat în medie doar 3,5 ore în zilele lucrătoare. Deși o simplă vizită în teren sugerează cu totul altceva.
Lipsa personalului, dar și faptul că unii angajați încasează bani fără chitanță sau că nu există metode de sancționare a șoferilor care nu plătesc taxa fac ca administrația publică din Capitală să piardă anual cam trei milioane de lei, se arată în expunerea de motive a unui proiect de hotărâre prin care 1.500 din locurile de parcare ale PMB (cele situate în zona ultracentrală) ar fi urmat să fie concesionate unui operator privat. Inițiativa a fost respinsă de Consiliul General, însă calculele arată că ideea ar merita discutată în continuare: dacă în 2011 PMB a avut un profit de circa 500.000 de euro de pe urma parcărilor cu plată, în 2007 ea primea de la mult hulita Dalli Exim 1,5 milioane de euro drept redevență pentru parcările concesionate de aceasta.
Că statul este un prost administrator și în acest domeniu o demonstrează încasările altor primării: în 2012, cele zece parcări publice cu plată din Bacău au adus venituri de 230.000 de lei, iar presa locală din Iași a semnalizat că această activitate este la un pas de a aduce pierderi bugetului municipal. Asta deși, teoretic, ar putea aduce venituri anuale de ordinul milioanelor de lei.
Campionii
Există, desigur, și excepții: Primăria Cluj-Napoca adună cam trei milioane de lei pe an din parcările taxate cu ora, restul sumei fi