Vămile din nord-vestul ţării, în special Vama Petea, au devenit o placă turnantă pentru maşinile furate din Occident. De altfel, poliţiştii de frontieră identifică săptămânal maşini de lux furate din străinătate şi valorificate ulterior în România. Modurile de operare sunt atât de diversificate şi de ingenioase încât poliţiştii le fac cu greu faţă acestor reţele foarte bine structurate şi cu ramificaţii largi. Furate, dar cu acte-n regulă
Mai nou, maşinile furate din afară intră cu acte în regulă în ţară. Liderii reţelei îşi iau “săgeţi”, oameni cu venituri modeste, pe care îi plimbă prin Europa şi îi pun să semneze contracte de închiriere de maşini la diverse firme de tip “rent-a-car”. “Săgeţile” primesc între 100 şi 200 de euro pentru fiecare contract. După ce este închiriat, automobilul este adus în România, iar capii reţelei se ocupă de falsificarea actelor. În aproximativ trei săptămâni, cât durează contractul de închiriere şi până îşi dau seama reprezentanţii firmei de închirieri că le-a dispărut maşina, aceasta îşi poate schimba proprietarul. Dacă maşina e descoperită în trafic, e confiscată, iar cumpărătorul rămâne cu paguba. Iniţial, sunt trase la răspundere persoanele care au semnat contractele de închiriere, adică “săgeţile”. Acestea sunt anchetate de autorităţile din statele în care s-au încheiat contractele de închiriere. În România pot fi cercetaţi şi arestaţi doar “capii”, cei care au făcut falsurile şi au vândut maşinile. Tupeu de borfaş
O altă categorie de hoţi de maşini preferă să îşi încerce norocul la vamă, schimbând seria de motor. Pur şi simplu se decupează seria şi este înlocuită printr-o sudură foarte fină cu alta, falsă. De altfel, un astfel de caz a fost identificat chiar zilele trecute în Vama Petea. “Luni, 11 noiembrie a.c., la Punctul de Trecere a Frontierei Petea s-a prezentat pentru a intra în România Alexandru Gabriel C., 2