Reporter: Ce înseamnă pentru dumneavoastră numirea în funcţia de secretar al Episcopiei Ortodoxe a Maramureşului şi Sătmarului?
Pop Andrei Emil: Numirea în funcţia de secretar reprezintă pentru mine o mare onoare, dar şi o responsabilitate. Onoare, pentru că Înaltpreasfinţitul Justinian şi Preasfinţitul Iustin au încrederea că sunt persoana potrivită şi pot face faţă provocărilor acestei funcţii şi le mulţumesc pe această cale. Responsabilitate pentru că secretariatul este interfaţa instituţiei şi a conducătorilor ei cu personalul angajat şi cu persoanele din afara instituţiei. Funcţia de secretar presupune omniprezenţa lui la diferite activităţi organizate de conducere, consemnarea evenimentelor, prelucrarea, arhivarea, plasarea documentelor, a rezultatelor hotărârilor, etc. Profesiunea de secretar nu reprezintă o muncă independentă. Secretarul este întotdeauna legat de o anumită persoană sau de un anumit sector. El lucrează pentru alţii, munca lui foloseşte muncii altora. Rolul principal al secretarului este de a ajuta. Secretarul şi conducerea trebuie să formeze o echipă în adevăratul sens al cuvântului cu drepturi şi obligaţii reciproce pentru fiecare din membrii echipei. Este esenţial ca şeful şi secretarul să gândească, să planifice şi să acţioneze ca o echipă.
Rep.: Ce atribuţii aveţi ca secretar?
Pop Andrei Emil: Profesiunea de secretar, ca şi cea de slujitor al altarului, se practică din vocaţie, o vocaţie care se poate descoperi, cultiva şi perfecta prin intermediul educaţiei continue. Din punctul meu de vedere, secretarul model este o persoană educată şi educabilă care are capacitatea de a comunica cu oamenii verbal sau scris, de a înţelege psihologia lor, o persoană care posedă, pe lângă un cod al eticii profesionale, cunoştinţe legate de profilul instituţiei şi de operaţiile specifice muncii de secretariat.
În urmă