Scris de Călin Corpaş - În cele ce urmează voi da copy-paste la concluziile prezentate în raportul comisii speciale pentru Roşia Montană, ce a respins, luni seara, proiectul legislativ al Guvernului. După fiecare paragraf, voi schiţa şi eu câteva observaţii.
Aşadar, CONCLUZIILE comisiei Rosia Montana:
I. “Comisia consideră că Proiectul de lege supus examinării nu acoperă în mod satisfăcător toate cerințele complexe privind cadrul desfășurării activității de exploatare a resurselor minerale în România și, în consecință, propune respingerea acestuia”.
comentariu: Prima concluzie e una de bun simţ.
II. “Având în vedere carențele legislației actuale, care nu ține cont de specificul unor proiecte de anvergura proiectului minier în discuție, Comisia recomandă completarea cadrului legislativ cu măsuri care să stimuleze implementarea unor proiecte miniere de asemenea amploare. Comisia consideră necesară stabilirea unor condiții de parteneriat corect între acționarul majoritar și compania de stat românească, cu respectarea normelor comunitare obligatorii și a principiilor dezvoltării durabile a zonelor în care va fi realizat proiectul”.
comentariu: Aici e, de fapt, buba şi marele semn de întrebare. Comisia nu se limitează să recomande completarea cadrului legislativ, ci o spune a priori: aceasta vor trebui să stimuleze proiectele miniere “de asemenea amploare”. Adică proiecte precum cel al RMGC de la Roşia Montană! Sigur, în continuare ni se spune frumos, despre “parteneriat corect”, “norme comunitare obligatorii” şi “principiile dezvoltării durabile”, dar esenţa e ca noua legislaţie să sprijine, nu-i aşa?, proiecte precum cel al RMGC-Gabriel Resources. În mod normal, dacă cele trei principii din fraza precedentă se îndeplinesc, proiectul RMGC nu ar trebui să se facă niciodată.
III. “Comisia apreciază modificările condițiilor Acordului iniț