Jumătate din contractele reclamate la Protecţia Consumatorului conţin clauze abuzive
A trecut, deja, mai mult de o lună de când s-a modificat legea, iar clienţii băncilor pot face demersuri pentru a scoate clauzele abuzive din contracte. Nicolae Timoaşcă, comisar-şef al Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor Constanţa (C.J.P.C.), afirmă că aceste clauze se găsesc în mai toate contractele şi nu doar în cele ale băncilor. „Consumatorii trebuie să ştie că nu este vorba numai de bănci, ci de orice contract ce poate avea o clauză ce poate fi considerată abuzivă. Cele mai grave şi cele mai multe contracte au fost pe bănci şi de aici s-a dus vorba că legea se referă doar la bănci“, ne-a declarat şeful C.J.P.C., care a mărturisit că, la Constanţa, au fost deja câştigate două procese de gen, fără a putea da, însă, nume de firme. „Au fost situaţii de clauze abuzive şi pe firme de telefonie mobilă, spre exemplu, sau pe companii de cabluri. La Constanţa s-au câştigat, deja, două speţe de genul acesta. Ştiţi că exista acea clauză cum că dacă rupi contractul cu firma x, trebuie să plăteşti despăgubiri. Această clauză este abuzivă şi dacă eşti nemulţumit de anumite servicii, poţi renunţa la ele fără să trebuiască să plăteşti ceva în plus“, a spus Timoaşcă.
Care este procedura?
Băncile luptă cu orice mijloace pentru a se eschiva de la această nouă prevedere legală. Conform lui Timoaşcă, un proces nu aduce, pentru moment, scoaterea din toate contractele a unei clauze catalogate nelegală. De asemenea, deoarece în cazul băncilor majoritatea firmelor sunt la Bucureşti, toate procesele se desfăşoară la centru. „Consumatorul trebuie să ştie că atunci când consideră că în contractele încheiate au o clauză abuzivă, trebuie să se adreseze C.J.P.C. cu o reclamaţie. Dacă sediul social al companiei reclamate este pe teritoriul judeţului, ne deplasăm acolo şi facem un