Retailerii din Ungaria s-au adaptat interdicţiei date de guvern de a construi noi mari centre comerciale dezvoltând reţele mai mari de magazine mici, iar clienţii par că preferă proximitatea şi nu mărimea, scrie Budapest Business Journal.
Guvernul ungar condus de premierul Viktor Orban a interzis în 2011 construcţia de noi centre de cumpărături mai mari de 300 de metri pătraţi sub raţionamentul că aproape 70% din cifra de afaceri a sectorului de retail le revine companiilor mari, de obicei internaţionale care reprezintă doar 1% din firmele de comerţ cu amănuntul. Jucătorii din retail au criticat planul susţinând că sprijină competitorii locali, mai mici.
Retailerii s-au adaptat deschizând magazine mici şi mai apropiate de clienţi. „Peste tot în regiune, inclusiv în Ungaria, este clar că scade apetitul pentru reţelele de hipermarketuri, iar un număr tot mai mare de cumpărători se orientează către magazinele cu preţuri de discount sau spre unităţile specializate mai mici“, se arată într-un comunicat al departamentului de presă al Tesco-Global.
Modificarea strategiei este evidentă în cazul Tesco, cel mai mare grup britanic de retail, prezent în Ungaria la început doar prin hipermarketuri. Pe parcurs, compania şi-a dezvoltat o reţea de unităţi mici sub brandul Tesco Express.
Competitorul ungar CBA s-a extins agresiv în ultimii ani prin achiziţii şi deschideri de magazine noi. Prin această strategie compania a ajuns să aibă şi câte cinci magazine
într-un singur cartier şi nu există indicii că ofensiva se va sfârşi curând.
„Intenţionăm să continuăm pe calea pe care am început şi vom deschide zeci de magazine noi în viitorul apropiat“, a anunţat CBA.
Ministrul economiei Mihály Varga a declarat în iunie că nu intenţionează să ridice restricţiile, menţionând nevoia de a proteja comercianţii locali de concurenţa multinaţionalelo