Fabricantul aeronautic european Airbus şi compania britanică Easyjet au trecut miercuri cu succes un test prin care şi-au pus la încercare avioanele cu o tonă de cenuşă vulcanică, similară celei care a acoperit cerul european după erupţia vulcanului islandez Eyjafjallajökull din 2010, potrivit EFE.
Testul a fost conceput pentru a verifica dacă sistemul de senzori AVOID, dezvoltat de Nicarnica Aviation, poate detecta de la distanţă cenuşa vulcanică suspendată în atmosferă, a semnalat Airbus într-un comunicat.
Un prim aparat, un cargou militar A400M, a vărsat în atmosfera Golfului Vizcaya o tonă de cenuşă vulcanică islandeză de la vulcanul Eyjafjallajökull. Cenuşa a format un nor cu diametrul de 2,8 kilometri, vizibil la început cu ochiul liber.
Un avion comercial, un A340-300 echipat cu senzori AVOID, a reuşit să detecteze de la o distanţă de 60 de kilometri cenuşa, a cărei consistenţă este similară celei a prafului de talc, a menţionat Airbus.
Cel de-al treilea aparat, un mic Diamond DA42 al Universităţii de ştiinţe aplicate din Düsseldorf (Germania), a avut sarcina de a lua mai multe mostre în scopul verificării datelor culese de avionul comercial utilizat în cadrul testului.
Acum, 'găsirea unei soluţii este mai importantă ca oricând pentru a ne asigura că nu se vor repeta scenele din primăvara lui 2010, când a trebuit să fie suspendate toate cursele aeriene din Europa timp de mai multe zile', a declarat Ian Davies, director în cadrul Easyjet.
'Exploziile vulcanice din Islanda au loc, în medie, din cinci în cinci ani. Când vântul suflă dinspre nord-vest, cenuşa este transportată spre Europa, cum s-a întâmplat în cazul erupţiei vulcanului Eyjafjallajökull în 2010', a spus expertul islandez Magnús Tumi Gudmundsson. Potrivit acestuia, nu se poate şti 'când sau unde v