În viitorul apropiat este posibil ca elevii să asculte muzică în timpul orelor şi să adulmece arome de rozmarin pentru a obţine rezultate mai bune la învăţătură. Concluziiile unor studii efectuate în ultimii ani ar putea schimba metodele de predare în şcoli din întreaga lume, Marea Britanie şi SUA fiind ţările în care mai multe instituţii şcolare pun în aplicare descoperirile făcute de cercetători
Chiar dacă mecanismul prin care muzica produce schimbări asupra unor procese psihice, cum ar fi capacitatea de învăţare, atenţia şi memoria, nu a fost pe deplin elucidat, tot mai mulţi profesori aleg să-şi stimuleze elevii cu ajutorul muzicii. Influenţa pe care muzica o are asupra creierului este cunoscută sub denumirea de efectul Mozart, după ce oamenii de ştiinţă au descoperit efectele benefice ale compoziţiilor lui Wolfgang Amadeus Mozart asupra intelectului şi creativităţii.
Totuşi, muzica trebuie aleasă în funcţie de activităţile prestate. Astfel, în timp ce muzica clasică ajută elevii să se concentreze şi să reţină mai uşor informaţiile, variaţiile de ritm dintr-o melodie pot distrage atenţia în timpul efectuării operaţiilor matematice, conform unor cercetări conduse de psihologul Nick Perham, în cadrul Universităţii Cardiff Metropolitan din Marea Britanie. De asemenea, s-a ajuns la concluzia că muzica instrumentală ajută în timpul lecturii, în timp ce versurile bruiază buna înţelegere a unui text.
Istorie cu iz de mentă şi lavandă pentru lecţiile de franceză
Pe de altă parte, elevii liceului Sydenham din Londra învaţă înconjuraţi de tot felul de arome, iar rezultatele nu au întârziat să apară. Orele de franceză sunt însoţite de note subtile de lavandă, izul de grepfruit domneşte în timpul orelor de matematică şi cel de mentă face pereche cu lecţiile de istorie, conform BBC.
Experimentele realizate de o echipă de cercetători