Fişe de evaluare ale elevilor, rapoarte, planificări anuale, portofolii personale, portofolii ale elevilor, caietul dirigintelui, proiecte de lecţii sunt doar câteva dintre documentele pe care un profesor trebuie să le întocmească pe parcursul unui an şcolar. Dascălii suceveni se plâng că sunt îngropaţi în hârtii care le îngreunează munca şi reclamă numărul mult prea mare de hârţoage pe care le au de întocmit la solicitarea Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Suceava, respectiv a Ministerului Educaţiei Naţionale.
Aceştia mai spun că bibliorafturi întregi, metri cubi de hârtie, ajung să zacă în sertare sau dulapuri devenite neîncăpătoare. Multe din ele sunt realizate doar pentru a fi prezentate în cazul unor controale. Obligativitatea alocării unui timp însemnat pentru realizarea tuturor aceste documente, multe dintre ele considerate inutile, în defavoarea pregătirii lecţiilor pentru elevi, este una dintre vechile nemulţumiri ale profesorilor.
Totodată, în „Apelul pentru salvarea învățământului românesc’’ întocmit de sindicaliştii din învăţământul preuniversitar şi înaintat către factorii de decizie din ministerul de resort, se cere „debirocratizarea sistemului de învăţământ”.
Potrivit prof. Giani Leonte, preşedintele Alianţei Sindicatelor din Învăţământ Suceava, „profesorul, în loc să-şi consolideze activitatea pe calitatea actului didactic, este preocupat de întocmirea zecilor şi zecilor de documente şi dosare, uneori inutile, care zac prin sertare”.
Acesta mai arată că dascălii sunt, nu de puţine ori, copleşiţi de volumul de muncă pentru realizarea tuturor hârtiilor cerute, actul didactic trecând, uneori, pe locul al doilea.
„Nu se poate ca evaluarea profesorului să fie făcută în funcţie de cât de gros este portofoliul lui. De multe ori, totul se reduce la nişte hârtii care nu sunt atât de relevante, pe cât ar trebui să fie progresul